Gaziantep Sevinçler Sağlık Ürünleri Başarı Hikayesi

Firma İsmi: Sevinçler Sağlık Ürünleri

Firma Yetkilisinin İsmi: Yakup Sevinç

Stajyer İsmi:  Mohamed Hadj Said

Staj Süresi:1 yıl

Stajyerin Ülkesi: Cezayir

 

AIESEC’i nereden duydunuz?

Simge Hanım bahsetti, arkadaş çevresinde galiba AIESEC’ten birileri vardı. Başka firmaların AIESEC’ten alım yaptığından haberdar olduk. Bizim de arayışımız vardı ihracat biriminde çalıştırmak için. Araştırdık; arkadaşlar gelip detaylı bilgi verip sistemi anlattı, o şekilde haberimiz oldu.

Firma ihracat alanında hangi ülkelerle çalışmayı sürdürüyor?

İhracat bakımında 70-75 ülke ile çalışıyoruz. Tabi her biri ile çok düzenli değil. Bunların çoğunluğu Afrika’da, Orta Doğu’da, Balkanlar’da, Türki cumhuriyetlerde; ama uçları söylemek gerekirse Avustralya’dan tutun Latin Amerika’ya kadar ulaşıyoruz. Tabi belli ülkelere odaklanmalıyız, her yere odaklanıp ihracat yapmak istiyorsunuz; ama bu mümkün olmuyor. Bazı pazarlarda daha güçlü olmamız gerekiyor. Bu şekilde ihracat pazarımız geniş.

Siz neden AIESEC stajyerine ihtiyaç duydunuz? Planlanan neydi?

Bizim asıl ihtiyaç duymamızın sebebi şu: mesela İngilizce, tamam herkeste İngilizce var; ama belli bir yerden sonra müşterinin diliyle konuşacak birine ihtiyaç duyuyoruz. Bu yüzden şu anda iki AIESEC stajyeri var, ikisinin de asıl alınma sebebi dilleri. Biri Rusça konuşuyor, diğeri Fransızca konuşuyor.

Firma olarak stajyerin oryantasyon sürecini nasıl atlattınız?

Oryantasyon süresi kişiye çok bağlı. Bir insan isterse 15-20 gün, 1 aya kadar çoğu şeyi öğrenebilir. Öğrenmesi gereken temel şeyler: üründe hangi hammaddeler kullanılıyor, satış pazarı nedir, fiyatlar nasıldır, paket çeşitleri nelerdir, kaliteyi ne belirler,… Bu tür şeyleri öğrenmesi gerekiyor. Temel bilgiler için de kısa bilgiler veriyoruz. Genelde işi yaparken öğreniyorlar. Bizim işlerde oryantasyon, işe alışma gibi süreçler 6 aya yakın sürebiliyor. O yüzden ilk 6 ay yüksek performans beklemiyoruz. Sadece sanayi olarak değil farklı kültürden geldiği için ülkeye, insanlara ve yemeklere de alışmaları zaman alıyor. Mesela Rusya’dan gelen stajyer baharat yiyemediği için ilk başlarda kendi yemeğini yanında getiriyor. Ama bu tür zorlukları da bilerek geliyorlar.

AIESEC programından yararlandınız. AIESEC’ten sonra müşterilerle olan iletişiminiz nasıl değişti?

Değiştiğini söyleyebilirim gerçekten. Az önce söylediğim gibi alış sebebimizle alâkalı. Rusya’yla iletişime geçtiğimiz zaman önce İngilizce bilen birini bulup sonra çevirmen tutup çeviri yaptırarak işimizi yapıyorduk ve ikinci hatta üçüncü kişiler araya giriyordu ya da Fransızca ihtiyacımız olduğunda çevirmenlerle ikna etmeye çalışıyorduk. Öyle olmasındansa kendi dilinde konuşan biriyle çok daha samimi ve etkin olabiliyoruz. Mesela eskiden bazı bölgelerde daha önce hiç ticaret yapmıyorduk. Arkadaşlar gelip dil katkısı yaptıktan sonra çok ciddi müşterilerimiz oldu ve direkt müşteriyle temasa geçmeye başladık, tercümanları aradan çıkardık.

Stajyer şu ana kadar en çok hangi alanda çalıştırıldı?

Satış. Dediğim gibi bir stajyeri buraya getirip dökümantasyon yapmak kadar saçma bir şey olamaz. Getirme amacımız satış, giremediğimiz pazarlara girmek veya yurt dışı seyahatine göndermek. Ondan dolayı yurt dışına da gitme durumu oldu.

Stajyer çalışmaya başladıktan sonra çalışma ortamına nasıl bir etkisi oldu?

Eğer burada hiç yabancı olmasaydı herkes benzer kültürden gelmiş insanlar yani. “Ağam, yoorum” diyecek insanlar buradakiler. Farklı kültürden gelen insanların avantajları-dezavantajları olabiliyor. Samimi davranmayabiliyor, soğuk davranabiliyor. Biz böyle bir durumla pek karşılaşmadık ve hepsi eğitimli, belli kültür seviyesinin üstündeki insanlar, o açıdan birbirlerine saygılı oldukları sürece, işlerini yaptıkları sürece bir sıkıntı olmuyor. Genel olarak ofise yumuşak, samimi bir hava katıyorlar. Bazen Fransızca dersi bile veriyor biri. İş ortamını yumuşatıyor açıkçası. Biraz motivasyon getiriyor.

Staj sonunda stajyerin firmaya sağladığı marjinal fayda ne oldu?

Bize somut anlamda müşteri kazandırdı, Pazar kazandırdı. Giremediğimiz bir ülkeye bizi girdirip satış yaptıysa ve sonra ayrılmış olsa bile şirket bizimle çalışmaya devam ediyorsa stajyerin katkısı da devam ediyor demektir. Paketlerin üzerinde ne yapmamız gerektiği konusunda bize katkısı oluyor, yönlendirebiliyor, kendisi o dili bildiği için o pazarda nelerin hassas olduğu konusunda sana bilgi verebiliyor. Bunlar internetten kolay bulunacak bilgiler değil.

Siz yani firma AIESEC’i nasıl bir organizasyon olarak tanımlıyorsunuz?

Gerçekten güzel ve faydalı bir organizasyon. Hem gelen stajyer için hem gönderen ülke için hem de geldiği ülke için, öğrenciler için faydalı. Sadece bir-iki kişiye değil kurum için de faydalı. Siz buralarda deneyim kazanıyorsunuz. Dolayısıyla bir sürü insan fayda görüyor AIESEC’ten. Benim gördüğüm bu şekilde.

 

0 cevaplar

Cevapla

Tartışmaya katılmak ister misiniz?
Katkı yapmaktan çekinmeyiniz!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir