Gönüllü Çalışmalar Yürütenlerin En Az Bir Kez Karşılaştığı 10 Sıkıcı Soru

Gönüllü çalışmalar günümüz toplumunun vazgeçilmez bir parçası. Çoğu gönüllü çalışmalar sivil toplum kuruluşları öncülüğünde yürütülse de bireysel olarak gönüllü çalışmakta mümkün. Eminiz ki ya siz hayatınızın bir kısmında gönüllü bir çalışmada bulundunuz ya da en azından bu tür çalışmalara katılmış biri kişi tanıyorsunuzdur. Mesela Global Citizen olan bir arkadaşınız ya da AIESEC üyeliği yapmış bir kardeşiniz olabilir. Peki ama gönüllü çalışan kişiler günlük hayatlarında en çok hangi sıkıcı sorularla karşılaşıyorlar? Ne kadar haklı olduğumuzu yazımızı okuyunca anlayacaksınız!

1) Ne kadar para veriyorlar?

Tabii ki bir yerde gönüllü çalıştığınızı belirttiğinizde karşınıza çıkacak ilk soru para veriyorlar mı olacak! Çok büyük ihtimalle karşınızdaki kişi ‘gönüllü’ olmanın anlamını bilmiyor olacak ki, böyle bir soruya maruz bırakıyor sizi. Bu soruyu yüzlerce defa duymuş olsanız da, sabırla anlatın ona karşılık beklemeden yaptığınızı. Hayatta her şey para mı yahu!

11

2) Eee para almıyorsan niye yapıyorsun ki?

“Hem para almıyorsun hem de zaman harcıyorsun, sende de hiç akıl yok vallahi” nin bir önceki aşamasıdır bu soru. Biz de genelde yapılan şeylerde mutlaka karşılık beklendiği için tuhaf geliyor tabii karşınızdakine bir karşılığı olmadan iş yapmanız. Ama yine sabırla gönüllü olmanın size kattıklarını anlatın karşınızdakine. Mesela kendinizi ne kadar geliştirdiğinizden, bakış açılarınızı değiştirdiğinizden, birilerine yarar sağlamanın ne kadar iyi hissettirdiğinden falan bahsedin, belki anlar belli mi olur.

1

3) Peki sen tam olarak ne yapıyorsun?

Bu soru aslında çok mantıklı çünkü dışarıdan birine göre karşılık beklemeden bir şey yapmak o kadar mantıksız ki! Hani ne yapabilirsin yani, nereye kadar yapabilirsin bir şeyi karşılıksız insanlar gerçekten hayret ediyor. Ama elbette yine derin bir nefes alıp ne yaptığımızı açıklıyoruz sevgili gönüllülük-sever arkadaşlar.

3a

4) Ama aslında daha ihtiyacı olan kişiler yok mu buna?

Bu soru karşınızda ilk başta derin bir nefes alma iznine sahibiz. Ne yazık ki dünyada hiç kimse aynı imkanlara sahip değil. Sahip olan bizlerin yapabileceği de uzatması mümkün olan herkese el uzatmak. O yüzden karşımızdakine bu düşüncenin yanlışlığını anlatmak bir nevi görevimiz. Hayvanlar için bir şey yaparsınız ihtiyacı olan insanlar yok mu denir, Çin’e çocuklara İngilizce öğretmeye gidersiniz, gidecek başka yer bulamadın mı denir. O yüzden siz siz olun tıkayın kulaklarınızı bu sözlere.

5

5) Zaman kaybı değil mi?

Karşılığı olmayan şeyler genelde yararsız olarak görülür. Bu nedenle bu soruya maruz kalmak aslında çok normal. Ama karşımızdakine ‘hayır güzel kardeşim zaman kaybı değil, hem kendime hem de ihtiyacı olanlara etki ediyorum’ demek en güzeli.

6a

6) Yapacak başka iş bulamadın mı?

Bu da ‘zaman kaybı değil mi?’ sorusunu takip ediyor. Evet bulamadım! Soruyu soran kişi, sen bu kadar duyarsızsın diye herkes öyle mi olmak zorunda? Diye sormak istiyor insan ama boş verin tutun kendinizi. ‘Evet bulamadım’ deyip geçin.

7

7) Ben de gönüllü oldum diyelim, ne gibi bir yararı olacak?

Gönüllülüğün herkes için farklı bir etkisi var aslında. Kimi kendine yeni bakış açıları, düşünceler katar, kimi de bilmediği yeteneklerini keşfeder. Her gönüllüye yaptığı iş aynı yararı sağlamasa da tıpkı gönüllülüğe ihtiyaç duyanlar gibi, herkes belirli bir şeyler kazanır. O yüzden bunu sorana en güzel cevap  ‘yaşa ve gör’ olacaktır.

8

8) Nasıl yapıyorsun bunu ya?

Bu soru da “ay ben vallahi yapamam billahi yapamam” ın önceki aşaması. Karşınızdakine herkesin aynı imkanlara sahip olmadığını bu yüzden de bu gerçekler karşısında üzülüp oturmak yerine harekete geçmenin, bir yerinden tutmanın gerekliliğini anlatın.

9a

9) He sen bunu yaptın ya, tüm sorunlar çözüldü yani?

Hayır, tüm sorunlar çözülmedi belki ama en azından çözüm için bir şeyler yapıldı ve en önemlisi yapılırken karşılık beklenmedi.

2

10) Zorlamıyor mu bu iş seni?

Bu soruya da “Yapılan her işin elbette bir zorluğu var ama insan kendini zorlamadan gelişemez ve kendine bir şeyler katamaz. Zorluklara göğüs gelerek hem kendine, hem karşındakine yarar sağlıyorsun ki bundan güzeli yok.” cevabını verebilirsiniz mesela…

10a

 

0 cevaplar

Cevapla

Tartışmaya katılmak ister misiniz?
Katkı yapmaktan çekinmeyiniz!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir