Türkiye’nin En Çok İhracat Yaptığı 5 Ülke

Firma ya da şirketinizin stratejileri, açılmak istediğiniz pazarlar ve daha fazlasını elde edebileceğiniz yeni fırsatlar arayışındasınız, bu hedeflerinizin doğrultusunda kendi ülke ekonominizin güncel performansını hatırlatmak yararlı olabilir. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin yayınlamış olduğu dış ticaret verilerine göre,  Ocak – Ekim ayları arasındaki ihracatımız toplam 110,8 milyar doları bulmuş olup, en çok ihraç ettiğimiz ürün grupları ise mücevherat ve değerli taşlar, motorlu taşıtlar ve aksesuarları ve makine ve mekanik cihazlar oldu. Bu dış ticaret performansında Türkiye’nin ticaret ortakları ve ihraç ettiği ürünler yazımızın devamında bulunmakta.

 

Almanya

Avrupa’nın en büyük ulusal ekonomisine sahip, 81 milyon nüfuslu Almanya 2015 yılında %9,2’lik pay ile en fazla ihracat yaptığımız ülke olup, birikimli ihracat değeri 10,8 milyar doları bulmuştur. Almanya ile yapılan ihracatın ürün kalemleri çeşitlilik gösterirken, başlıca gruplarda giyim eşyaları, motorlu kara taşıtları,  seramik ve cam eşyaları ve demir- çelik oluşturmakta.

Türkiye’nin önemli dış ticaret ortaklarından Alman ekonomisinin ana kaynakları imalat sanayi ve ilgili hizmet sektörlerinden oluşmaktadır. Aynı zamanda son yıllarda telekomünikasyon sektörü de gelişme göstererek, verimli bir faaliyet alanı oluşturmuştur.

            Birleşik Krallık

 

Listenin ikinci sırasında Türkiye’nin önemli ticaret ortaklarından olan ve Dünya’nın en büyük 7. Ekonomisine sahip olan Birleşik Krallık yer alırken, toplam ihracatımızın %6,89’luk bir payını oluşturmaktadır. Ada ile sene içinde yaptığımız ihracat değeri 7,6 milyar dolar olup, ticaret hacmimiz 15,92 milyar dolara yükselmiştir. Ürün kalemleri ise tekstil ve hazır giyim ürünleri, elektrikli ve elektriksiz makineler, motorlu araçlar ve parçaları, demir çelik ürünleri olarak çeşitlenmekte.

Geleneksel sanayinin yavaş yavaş önem kaybetmeye başladığı ülke, elektronik ve optik cihazlar, elyaf ürünleri ve kimyasal maddeler gibi bazı kalemlerde uluslararası rekabet gücünü korumakta olup, ülkeye sağlanan doğrudan yabancı yatırımlar sayesinde yok olmaya yüz tutmuş bazı sektörler de canlandırılmaktadır.

 

Irak

 

Her ne kadar 2014 yılı ile kıyaslandığında %20’lik bir gerileme söz konusu olsa da Türkiye’nin uluslararası ticaretinde 3. sırayı diğer ticaret ortağımız Irak almaktadır. 2015 yılında Irak ile dış ticarette 6.39’luk bir pazar payı elde ederken, ülkeye toplam 7 milyar dolarlık ihracat gerçekleşmiştir.

Türkiye’den ihracatı gerçekleşen ürünler ise başta Irak’ta inşaat projeleri üstlenen Türk firmalarının talepleri sonucu makine ve inşaat ürünleri olup, bunlardan farklı olarak temel gıda ürünleri, temizlik maddeleri ve elektronik cihazlar oluşturmaktadır. Türkiye için Irak ihracatında 2023 hedefleri kapsamında belirlenen değer ise 50 milyar dolar.

 

 

İtalya

 

AB’nin ve Dünya’nın en güçlü ekonomilerinden birine sahip olan, 5,5 milyar dolarlık ihracat değeri ile Türkiye’nin bir diğer önemli dış ticaret ortaklarından biri olan İtalya’nın ihracatımızdaki payı %4.93’tür. Türkiye’nin İtalya’ya ihraç ettiği ürünlerde %22’lik bir pay oranı ile otomotiv sanayi ürünleri en çok ihraç edilen kalem olurken, dokuma ve tekstil ürünleri ve gıda maddeleri diğer önemli ürün gruplarını oluşturmaktadır.


Türkiye, AB üyesi olmamasına karşın İtalya ile yapılan ticari anlaşmalar ve ortaklaşa desteklenen projeler sayesinde ihracatını genişletmektedir. Serbest girişim ve ticareti destekleyen İtalyan hükümetine ek olarak konumu itibari ile ülke, Avrupa’ya açılmak isteyen şirketler için önemli bir kapı niteliğinde.

 

Amerika Birleşik Devletleri

 

Türkiye’nin ithalat ve ihracat alanında dünya devi olarak kabul edilen Amerika’ya ihracatı her geçen sene artış göstermektedir. ABD, Türkiye’nin toplam ihracatında %4,67’lik pazar payına sahip olurken, sene içinde 5,1 milyar dolarlık değişim sergilenmiştir.  En çok ihracatın yapıldığı sektörlerde ise; otomotiv, tekstil ve hazır giyim, gıda ve tarım sektörleri başı çekmekte.


Eyaletlerden oluşan Amerika’da pazara girmek isteyen ihracatçıların göz önünde bulundurması gereken konulardan biri her eyaletin farklı ekonomik, sosyal ve yasal bir yapıya sahip olduğudur. Bu kapsamda pazara yönelik, Ekonomi Bakanlığı tarafından geliştirilen ‘’sektör bazlı ’’ ve ‘’eyalet bazlı’’ stratejiler yeni yaklaşımlar getirerek, ihracat yapmak isteyen firmalara rehberlik etmektedir.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *