Girişimci Adaylarının Mutlaka Sahip Olması Gereken 7 Özellik

Günümüzde  dünyaya yön veren kişi profillerinin değiştiğini gözlemlemekteyiz. Eskiden mal varlığı yüksek, siyasi gücü olan ya da halk tarafından tanınan ve benimsenen kanaat önderleri tarafından dünya ya yön veriliyordu. Ancak 21. Yüzyılın gelişiyle ve teknolojinin gün geçtikçe gelişmesiyle dünyaya yön veren insanlar arasına yeni bir grup daha katıldı. Evet, bahsettiğimiz kişiler sizin de tahmin edebileceğiniz gibi “Girişimciler”; 21. Yüzyılı şekillendiren insanlar.  Steve Jobs, Bill Gates’den başlayıp Mark Zuckerberg ve Elon Musk’a kadar sayabiliriz. Günümüzde bu kişiler kadar tanınmasalarda başarısıyla, başarısızlığıyla dünya 582 milyon civarında girişimci olduğu bilinmektedir.

Başarılı bir girişimci denildiğinde aklımıza belirli bir profil gelmiyor. Farklı yaşlardan, farklı kültürlerden, farklı eğitim seviyelerinden insanlar başarılı girişimleri hayata geçirebiliyor. Tabi ki de eğitim, deneyim ve şans gibi faktörler girişimlerin başarılarını etkiliyor. Ancak genel olarak girişimcilerin hayatlarına baktığımız bazı ortak özelliklerinin ön plana çıktığını görmekteyiz.

Bu yazımızda birçok başarılı girişimcinin sahip olması gereken özellikleri derledik.

1.Liderlik

Eğer bir girişimciyseniz, günün birinde mutlaka bir ekiple çalışıyor, onlara yön veriyor olacaksınız. Ve bir noktadan sonra işleri siz değil sizinle çalışan insanlar yapıyor olacak. Bu noktada onların performanslarını yüksek tutmak, onlara insiyatif verebilmek, onların moral ve motivasyonlarını yükseltmek sizin sorumluluğunuz olacak. Bir lider olarak sizinle çalışan insanları geliştirmeniz, onların iyi/kötü yanlarını keşfetmeniz, hatta onlara da keşfettirmeniz gerekecek. Sadece bunlar değil;  ekip içerisindeki uyumu sağlamak, çatışma yönetimini yönetmek toplantıların verimli geçmesini sağlamak yine sizin göreviniz olacak. 

2.İletişim

İnsanları yönlendirirken, bir yatırımcıya fikrinizi sunarken, ya da bir kurumla ortaklık kurmak istediğinizde doğru iletişim kanallarını kullanmadığınız takdirde, muhatabınız anlatmak istediğinizi anlamayabilir.. Bu da açılacak kapıların açılmamasına yol açabilir. Girişimcilik serüveniniz süresince bir çok  fuar, hackathon ve zirveye katılacaksınız. Bu noktada insanlar ile iletişime geçmeniz, yer yer irili ufaklı topluluklar önünde konuşmanız gerekecek. Bütün bu durumlarda iletişim becerilerinizi sizi girdiğiniz ortamlarda diğerlerinden farklı kılacak en önemli beceriniz olabilir.

2.İkna Kabiliyeti

İkna Kabiliyeti; iletişimin alt dallarından olsa da daha özelleştirilmiştir. Bir öğretmenin öğrencisine ders anlatması, bir esnafın müşteriye ürününü göstermesi bir iletişim örneğidir ancak burada sizi başarılı kılan şey ikna kabiliyetinizi geliştirmenizdir. Bir girişimcinin en önemli iki ihtiyacı “Yatırım ve Kaliteli İnsan Kaynağı” dır. Burada psikolojik bir eşik var; o da şu: ne iş yaparsanız yapın bir girişim ortaya ilk çıktığında insanlar başarısızlığa inanmaya meyillidir. İşini iyi yapan insanları kadronuza dahil etmek istiyorsanız en başta onları ikna etmelisiniz. Elon Musk bir konuşmasında SpaceX i kurarken NASA’daki bir mühendisi ikna etmekte nasıl zorlandığını anlatmıştı. Hele ki sıradışı bir girişimden bahsediyorsanız  insanları projenize ve sizinle çalışmaya ikna etmeniz çok önemlidir. 

Üstesinden gelmeniz gereken bir önemli mesele de yatırımcılardır. Bütün yatırımcılar yatırdıkları para ile para kazanmak isterler. Neden sizin girişiminize destek vermeleri konusunda onları ikna etmelisiniz. Desteğinizi buldunuz  ve işe başladınız. İşinizin başarılı sonlanması için çalıştığınız insanları sürekli ikna etmelisiniz. Unutmayın ki başarının önündeki engellerden biri de şüphedir. Çünkü bir kişinin verilen görevi sadece siz söylediğiniz için yapması ile o işi yapması gerektiğine ikna olup yapması arasında fark vardır.

3. Finans Yetkinlikleri

Bir girişim sürdürülebilirliğini sağlamak girişimi kurmaktan çok daha da zordur. Bu nedenle işin finans kısmını daima hesaba katmalısınız. İyi bir girişimci, finans konusunda en azından belli bir düzeyde bilgi birikimine sahip olmalıdır. Mizan nedir, Bilanço nasıl hazırlanır, Nakit Akışı ve KDV hesaplama gibi kavramları iyi bilmeli hatta finans raporlarını okuyabilmelidir. Bunlar da yetmez, elinizdeki maddi kaynakları en az enerjiyle maksimum seviyede kullanmayı da bilmelisiniz. Doğru yere doğru zamanda yatırımlar yapmalısınız ki verimliliğiniz artsın, sürdürülebilirliği sağlayabilesiniz. Bununla birlikte ne iş yapıyorsanız yapın, nasıl yapıyorsanız yapın mutlaka yasal olmak zorundasınız. Ödenmesi gereken vergileri, bir faturanın nasıl kesileceğini, çalışanların sigortaları gibi birçok konuyu bilmek hayati önem arz eder. 

4.İnsan Yönetimi

Bir işi kurdunuz ve ekibinizi oluşturdunuz. Kimlerle çalışacaksınız ve kimlerle çalışmak istersiniz? Burada şu soruyu mutlaka kendinize sormalısınız. Siz olsanız sizinle çalışır mısınız? Bir girişimcinin başarıyı yakalaması insan kaynakları alanındaki performansıyla doğru orantılıdır. En doğru insanlarla işe başlayan ve süreç içerisinde uzman ve tecrübeli insanları ekibe dâhil eden bir girişimcinin başarısız olması neredeyse imkansızdır. Unutmayın ki her insanın motive kaynağı farklıdır. O nedenle çalışanlarının kabiliyetlerini keşfetmeniz, onların güçlü motivasyon nedenlerini (para, makam, övgü, terfi, kişisel gelişim vs) bulmanız, performanslarını önemli derecede artıracaktır. 

5.Vizyon

Vizyon; gelecekte ulaşılmak istenen en uç noktadır.

İnsanlar çoğu zaman büyük bir amaca hizmet etmek isterler. Bu onların motivasyonlarında güçlü bir nedendir. Amaçlar büyüdükçe tatmin seviyesi de aynı oranda büyür. Aidiyet duygusu kişiyi çalıştığı yere sımsıkı bağlar. Vizyonu kutup yıldızına benzetebiliriz. İnsanlar kaybolduğunda ona bakıp yönlerini bulurlar. Vizyon sizin nihai hedefinizdir. İnsanlar iyi bir geleceği olan yerlerde bulunmak isterler.onlara bu vizyonu gösterin ki bağlılık içinde sizinle çalışsınlar.

6.Müşteri Odaklı Olma

Bu konu iki kelimeyle özetlenebilir. “Müşteri velinimetimizdir.”

Dünya literatüründe “müşteri odaklılık” diye geçen bu kavram işinizi sürekli kılmak için hayati önem taşır. İstatistik bir bilimdir ve hiç şaşmaz. Bu konuda sizinle bir istatistik veriyi paylaşayım. Bir mutsuz müşteri, yaşadığı olumsuzluğu 8 – 13 kişiye anlatırken mutlu bir müşteri ancak 4-5 kişiye anlatıyor. Bu oranlar bize müşterilere sağladığınız deneyimin ne denli mühim olduğunu vurguluyor. Ancak bir girişimci olarak sizin tek müşteriniz, firmanızdan hizmet satın alanlar değil. Sizinle çalışan insanlar, ortaklarınız, yatırımcılarınız da sizin müşterilerinizdir. Kısaca sizinle çalışan insanlar sizin en önemli müşterileriniz ve onlara en iyi çalışma deneyimini sunmak da en öncelikli görevinizdir. Sizin birinci işiniz müşterileriniz ile aranıza duvar örmek değil köprü kurmaktır.

7.Şans

Bazı başarılı insanlar için “Allah yürü ya kulum dedi” denir. Elinizde olmasa da bir girişimcide şans faktörü, iyi bir motive kaynağıdır. Ancak unutmayın ki hiç kimse başarı merdivenlerini elleri cepte tırmanmamıştır. Elbette bir konuda şansınızn var olup olmadığını denemeden bilemezsiniz. Bu konuda  bol bol başarılı insanların hayat hikayelerini okumak faydalı olacaktır. Bazı girişimcilerin başarı hikâyelerine baktığınızda şans faktörüyle karşılaştıklarını fark edersiniz. Şans sadece olayların ekseriyetle lehinize sonuçlanması değil, doğru zamanda doğru yerde doğru kişilerle olmaktır. Bill Gates 1955’te Seattle/Washington’da değil de 1900 yılında Malezya’da doğmuş olsaydı çok büyük ihtimalle bu yazıda örnek olarak kullanılmayacaktı…

Her insanın birbirinden değerli farklı farklı özellikleri vardır mutlaka ancak eğer bir girişimci olmak istiyorsanız yukarıda saymış olduğumuz özellikler sizi bir adım öne atabilir. Başarılı bir girişimcinin süreç boyunca pek çok farklı beceriyi kazanması gerekecektir. Yukarıda saydığımız özellikler henüz işin başındayken bir girişimcinin sahip olması gereken olmazsa olmaz özellikler. Bir yolcu ne yapar! Yola çıkmadan yol hazırlığı yapar ve kendisine lazım olanları alır.

Ekstra: Deneyim

Deneyim kısaca bir işin nasıl yapılacağını bilmektir. Bu da denemekten ve yanılmaktan geçer. Daha önce denemediğiniz bir işin nasıl yapılacağını da doğal olarak bilmezsiniz. Mesela Facebook Mark Zuckerberg’in ilk girişimi değildir. Daha önce birçok başarısız denemesi oluş ve bunlardan kazandığı deneyimlerin sonucunda başarıya ulaşmıştır. Bu noktada kendi girişiminizi hayata geçirmeden önce farklı bakış açıları edinmek, gerek yönetim alanında gerekse ilgi duyduğunuz sektörde deneyim edinmek için çaba sarf etmelisiniz.

AIESEC 18-30 yaş aralığındaki genç bireylere girişimcilik ekosistemine adım atmadan önce farklı ülkelerdeki start-uplarda deneyim kazanma şansı sunmaktadır. Girişimcilik serüvenine bir an önce başlamak için https://aiesec.org.tr/global-entrepreneur/ sayfasını ziyaret edip detaylı bilgiyi edinebilirsin.

Türkiye’den Dünyaya yön verecek girişimler çıkması dileğiyle.

Yazar hakkında

Melikhan Hoşdoğdu

Melikhan, 1998 Sinop doğumlu. Sakarya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği öğrencisi. Nefes aldığımız süre boyunca değil anı biriktirdiğimiz sürece yaşadığımıza inanıyor. Lacivert en sevdiği renk.